Favorieten (0) 0 Favorieten

Uw lijst met favorieten is leeg!

DANK U! UF FAVORIETEN ZIJN NAAR DE WINKEL VERPLAATST

ACHIEVERS SPOTLIGHT
© Getty Images

Van boomers tot zoomers: een blik op de generaties

Nutrition & Welzijn

Millennials, boomers, zoomers, generatie X, Y, Z – u heeft deze termen vast wel eens horen gebruiken, maar weet u wat ze betekenen? In dit artikel geven we u een algemeen overzicht van de vier belangrijkste generaties van deze tijd.

De generatie waartoe u behoort, bepaalt meer dan alleen uw leeftijd. Ze vormt ook onvermijdelijk een deel van uw identiteit. Zo groeiden de millennials op in de jaren 80 en 90, in het informatietijdperk. Dat betekent dat ze gewend zijn om snel en makkelijk informatie te verkrijgen. De kinderen van generatie X groeiden op in de jaren 60 en 70 met (in tegenstelling tot eerdere generaties) twee werkende ouders. Ze waren dus vaak alleen thuis en werden daardoor uiterst vindingrijk en zelfstandig.

Hieronder ziet u de vier belangrijkste generaties van nu: generatie Z, millennials, generatie X en boomers. We geven u een overzicht van hun kenmerken, gezondheidsbehoeften en wat zij verwachten van voedingssupplementen.

Boomers (1946–1964)


179 miljoen mensen in Europa (22% van het totale aantal 25-plussers)*
Meer dan 70% heeft in de afgelopen 12 maanden supplementen gebruikt**

De mensen van deze generatie danken hun naam aan het feit dat ze geboren zijn in de naoorlogse babyboom, en bereiken nu de pensioengerechtigde leeftijd. In tegenstelling tot hun ouders, kiezen de meeste boomers ervoor om te blijven werken in plaats van zich terug te trekken van de arbeidsmarkt. Daardoor hebben boomers een actieve leefstijl, waarin gezin, vrienden en werk een belangrijke rol hebben. Ze zijn meer bezig met gezond ouder worden en hun energie op peil houden dan indertijd hun ouders op die leeftijd.

Aandachtspunten op gezondheidsgebied: Ouderdomskwalen, zoals een hoge bloeddruk, gezondheid van gewrichten en ogen en het behoud van mentale alertheid. Mensen van deze generatie hebben een voorkeur voor producten als Nutrilite™ Double X , Nutrilite™ Omega-3 Complex of Nutrilite™ Cal Mag D Plus .

© Getty Images

Generatie X (1965–1980)


172 miljoen mensen in Europa (21% van het totale aantal 25-plussers)*
Meer dan 70% heeft in de afgelopen 12 maanden supplementen gebruikt**

Generatie X wordt vaak de verloren generatie genoemd, omdat ze zit ingeklemd tussen de oudere boomers en de jongere millennials. Deze generatie was de eerste die het aantal werkende moeders zag toenemen. De kinderen moesten dus vaker voor zichzelf zorgen dan de generaties ervoor. Daardoor zijn ze flink zelfstandig en vindingrijk geworden, en zullen ze eerder geneigd zijn om iets zelf te repareren dan om hulp te vragen. De leden van generatie X beleefden ook de opkomst van dieet- en sportrages. Zij vinden het belangrijk om gezond oud te worden, actief te blijven en goed te eten (minder koolhydraten, vet en gluten).

Aandachtspunten op gezondheidsgebied: Algemene problemen zoals nek- en rugpijn, vermoeidheid en lusteloosheid. Zij hebben een voorkeur voor supplementen waarvan ze verwachten dat ze hen gezond en kwiek houden, zoals Nutrilite™ Vitamine B Plus , Nutrilite™ Puur Plantaardige Proteïne en Nutrilite™ Balance Within .

Millennials/Generatie Y (1981–1996)


172 miljoen mensen in Europa (21% van het totale aantal 25-plussers)*
Meer dan 80% heeft in de afgelopen 12 maanden supplementen gebruikt**

De millennials zijn op een na grootste generatiegroep van nu. Zij groeiden op met het internet. Ze zijn technisch onderlegd en behoren tot de eerste generaties op de arbeidsmarkt die meer over nieuwe technologieën weten dan veel van hun oudere collega's. Voor millennials was het lastig om een carrière uit te stippelen, doordat de boomers niet met pensioen gingen en door de wereldwijde financiële crisis van 2008. Hierdoor hebben veel millennials één of twee banen en verdienen daarnaast nog wat bij, bijvoorbeeld met de verkoop van handwerkproducten of als online coach, freelancer, enz. Wanneer millennials iets kopen, spelen gemak en geld besparen een grotere rol. Zij willen merken die maximaal gemak tegen de laagste kosten bieden.

Aandachtspunten op gezondheidsgebied: Meer gericht op algeheel welzijn en weerstand, zoals het verlichten van stress, vermoeidheid en uitputting. Ze richten zich sterk op een gezond uiterlijk. In vergelijking met generatie X en de boomers, zoeken zij actief naar alternatieve formats, die effectief, lekker en handig zijn. Denk aan kauwcapsules, verrijkte dranken of snelsmeltende poeders.

Vrouwelijke millennials hebben ook de leeftijd waarop ze nadenken over kinderen krijgen, of al moeder zijn. Zij kunnen dus baat hebben bij speciale producten .

© Getty Images

Generatie Z (1997–2012)


138 milljoen mensen in Europa (16% van het totale aantal 25-plussers)*
Meer dan 78% heeft in de afgelopen 12 maanden supplementen gebruikt**

De generatie Z is de jongste in dit artikel. Haar leden worden ook wel zoomers genoemd en meesten van hen zetten net hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Ze houden zich actief bezig met maatschappelijke en milieuproblemen. Net als de millennials is de generatie Z ongelooflijk handig met techniek. De meeste zoomers zullen eerder hun eigen laptop repareren dan ermee naar een reparatiedienst gaan. Ze vertegenwoordigen een grotere raciale en etnische diversiteit dan alle eerdere generaties, en zijn ook op weg om de best opgeleide te worden. Daarom vindt de generatie Z het niet prettig om te veel informatie te krijgen (zogeheten infodumps). Deze generatie wil alleen weten wat het belangrijkste is.

Aandachtspunten op gezondheidsgebied: Geestelijke gezondheid en slaapproblemen hebben voor hen de hoogste prioriteit. Ze houden zich bezig met de impact van hun gezondheid en voeding op deze aspecten. Ze willen producten die snel werken en met een aantrekkelijk format, zoals supplementen in de vorm van kauwcapsules.


*Euromonitor International, 2020, basis = totale aantal 20-plussers in Europa
**Bron: Ipsos, 2020, 6 Europese landen, Turkije en Australië

Wij maken gebruik van cookies zodat u een optimale beleving heeft op onze site. Cookies zijn bestandjes die worden opgeslagen in uw browser. Ze worden door de meeste websites gebruikt om uw website-ervaring te personaliseren.

Door deze website verder te gebruiken zonder de instellingen aan te passen geeft u toestemming voor het gebruik van cookies.

Ik begrijp het